کد مطلب:301434 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:154

علت عدم دفاع علی از حق خود


40- محمود بن لبید گوید: بعد از آنكه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از دنیا رحلت فرمود فاطمه علیهاالسلام بر سر مزار شهیدان و از جمله حضرت حمزه رفته و در آن جا می گریست، یكی از روزها بر سر مزار حضرت حمزه رفته بودم، حضرت را دیدم كه آنجا نشسته و گریه می كند، چیزی نگفتم تا اینكه ساكت شد، جلو رفته و سلام داده و گفتم، ای بانوی زنان جهان، به خدا سوگند رگهای قلبم از گریه شما پاره شد.

فرمود: ای ابوعمر گریه شایسته و سزاوار من است، من به مصیبت فقدان بهترین پدران كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم باشد گرفتار شده ام، ای وای كه چه قدر مشتاق دیدار رسول خدایم.

بعد این شعر را سرود:


اذا مات میت قل ذكره

و ذكر ابی مذمات و الله اكثر


«آن گاه كه كسی می میرد یادش كمتر می شود ولی یاد پدر من از هنگام مردن به خدا سوگند كه بیشتر شده است»

عرض كردم: بانوی من، سوالی دارم كه در سینه پنهان كرده. مرا می آزارد، فرمود:بپرس، عرض كردم: آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیش از وفاتش درباره امامت حضرت علی علیه السلام چیزی به طور صریح فرمودند؟ فرمود: خیلی تعجب است، آیا روز غدیر خم را فراموش كردید؟! عرض كردم: آری آن را در نظر دارم ولی آیا چیزی به طور پنهانی و سری به شما فرموده اند؟ فرمود: خدا را شاهد می گیرم كه از پدرم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم كه فرمود:

«علی خیر من اخلفه فیكم و هو الامام و الخلیفه بعدی و سبطای و تسعه من صلب الحسین ائمه ابرار لئن اتبعتموهم


وجدتموهم هادین مهدیین و لئن خالفتموهم لیكون الاختلاف فیكم الی یوم القیامه»

یعنی: «علی بهترین كسی است كه در بین شما به جانشینی می گذارم او بعد از من امام و خلیفه است و دو نوه من و نه نفر از صلب حسین امامان نیكوكارند اگر از آنان پیروی نمودید آنان را راهنمای هدایت یافته خواهید دید، و اگر با آنان مخالفت كردید اختلاف تا روز قیامت در بین شما خواهد بود.

عرض كردم: ای بانوی من، چرا او نسبت به حق خود ساكت مانده و از حق خود دست برداشته است؟

فرمود: آیا اباعمر، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: به خدا سوگند، اگر می گذاشتند كه حق بر محور خود بچرخد و از خاندان پیامبر خدا پیروی می كردند هیچ گاه دو نفر درباره خدا با یكدیگر مخالفت نمی كردند و آیندگان از گذشتگان، آن را به ارث می بردند و گذشتگان برای آیندگان خود می گذاشتند تا اینكه قائم عجل الله تعالی فرجه ما كه نهمین فرزند حسین است به پا خیزد لكن اینان آن كسی را كه خداوند موخر دانسته مقدم داشته و آن كسی را كه خداوند پیشوا قرار داده كنار زدند و همینكه پیامبر خدا را در قبر گذارده و جسم شریفش را به خاك سپردند هوی و هوس را برگزیده و به آراء و افكار خود عمل كردند، نفرین بر آنان، آیا این سخن را از خداوند نشنیدند كه فرمود:

«و ربك یخلق ما یشاء و یختار ما كان لهم الخیره» [1] .

آری شنیدند لكن آنان مصداق این آیه شریفه بودند كه خداوند فرمود:

«فانها لا تعمی الابصار ولكن تعمی القلوب التی فی


الصدور» [2] .

نه، خیلی دور از حقیقتند، اینان آرزوهای دینوی خود را گسترش داده و مرگ و قیامت خود را فراموش كردند، مرگ و نابودی بر اینان و كارهایشان در گمراهی باد، خداوندا از فرومایگی بعد از سرفرازی، و نقصان بعد از كمال به تو پناه می بریم. [3] .


[1] قصص / 611.

[2] حج / 46.

[3] عوالم المعارف 11/ 228.